2014 i böcker

 
 

 

Antalet lästa böcker: 35
Antalet lästa böcker på svenska: 6
Antalet lästa böcker på engelska: 29

Bästa boken du läste under 2014?
Svårt att endast välja en men jag skulle nog säga att City of Heavenly Fire var den bästa boken som jag läste under 2014. Boken var det perfekta slutet på en underbar serie som jag älskat sedan bok 1, City of Bones. Blandningen mellan kärlek, humor och fantasy är gör att denna bokserie är en av mina favoriter. På andra plats kommer definitivt The night Circus av Erin Morgenstern. Helt fantastiskt!

Sämsta boken du läste under 2014?
Percy Jackson and the Sea of Monsters av Rick Riordan. Gillar verkligen inte den serien, mycket för att den känns alldelens för barnslig för min smak. 

Bok du trodde du skulle gilla mer än vad du gjorde?
Percy Jackson-serien. Jag trodde verkligen att jag skulle tycka om den serien med tanke på hur stor uppmärksamhet den har fått i booktube-världen men den föll mig verkligen inte i smaken, 

Mest överraskande bok (på ett bra eller dåligt sätt) du läste under 2014?
Mockingjay. Läste den precis när den kom ut och tyckte att den var sådär. I år läste jag om den innan premiären av Mockingjay part 1 och överaskades av hur mycket jag tycker om den. Jag älskade hur serien slutade och den fick 5 av 5 på goodreads istället för de 2 stjärnor jag tyckte att den förtjänade första gången jag läste den. 

Böcker du försökt tvinga på andra att läsa?
Shatter me av Tahereh Mafi samt The Night Circus. 

Bästa serien du började läsa under 2014?
Jag läste en hel del serier under 2014. Min absoluta favorit var nog The mortal instruments men Shatter me serien var också helt otroligt bra! 

En ny favoritförfattare du upptäckt under 2014?
Tahereh Mafi! 

Bästa boken från en genre du vanligtvis inte läser?
Fortfarande Alice av Lisa Genova. Jag läser vanligtvis inte speciellt många "vuxen-böcker" men jag är verkligen glad att jag läste Fortfarande Alice för sättet som Genova skrev på gjorde att jag som läsare fick en inblick i hur det är att leva med alzheimer sjukdom och hur huvudpersonen Alice väljer att tackla det faktum att hon snart skulle komma att glömma bort allt. Väldigt gripande bok!

Mest actionfyllda/spännande bok du läste under 2014?
City of Heavenly Fire. De besöker "helvetet" för att rädda sin värld, måste jag säga mer?

Bok som chockade dig?
"Hatet" av Maria Sveland. Jag visste att feminism och feminister genom åren har fått möta motstånd men jag hade ingen aning om det enorma hat som feminister har fått utstå genom åren, många gånger pg.a. missförstånd av vad feminism egentligen handlar om. "Forbidden" av Tabitha Suzama var också en bok som chockade mig i år. Jag var inte riktigt beredd på att en bok som bygger på ett incest förhållande kunde bli så bra och att författaren kunde beskriva ett så tabu-belagt förhållande på ett sådant sätt att jag som läsare inte brydde mig i att dessa två känslomässigt nedbrutna karaktärerna var syskon. 

Vackrast skrivna bok som du läste under 2014?
"The Night Circus" var helt fantastiskt bra och vackert skriven. 

Mest tankeväckande bok  som du läste under 2014?
"I know why the caged bird sings" av Maya Angelou. En flicka som växte upp med rasism och våldtäckt men som växte upp och blev en stark kvinna som vågade bryta sig fri från de ramar och normer som fanns. Maya Angelou har definitivt blivit en av mina favoriter! "Animal Farm" av George Orwell var en skrämmande exempel på när makten hamnar i fel händer och hur nationalism och åsikten om att vissa är bättre än andra kan skada en hel värld (eller farm i boken).  

Favoritcitat från en bok du läste under 2014?

I am tired of trying to hold things together that cannot be held. Trying to control what cannot be controlled. I am tired of denying myself what I want for fear of breaking things I cannot fix. They will break no matter what we do.Från "The Night Circus"

Kortaste och längsta boken du läste under 2014?

Kortaste: The tales of beedle the bard av J.K Rowling (105 sid)
Längsta: City of Heavenly Fire av Cassandra Clare. (733 sid)

Årets OTP (one true pairing)
Jace och Clary i The Mortal Instruments 

Årets favorit icke-romantiska förhållande
Svårt att välja men jag väljer nog Katniss och Finnick i Hunger Games-triologin. Helst i "Mockingjay" då dessa karaktärer blir väldigt beroende av varandra då de är de enda som har upplevt samma sak. 

Favoritbok från av författare du läst tidigare
"An Abundance of Katherines" av John Green.  

Bästa boken du läst  som vart en rekomendation från någon annan
"Fortfarande Alice", min mamma rekomenderade den. 

Nyaste fiktiva crushen från en bok du läst 2014?
Jace (Wayland/Lightwood)Herondale...

Bästa debuten du läst 2014?
Jag är ganska säker på att "Shatter Me" av Tahareh Mafi var hennes debut. 

Bästa miljön ur en bok du läst under 2014?
Den magiska miljön i "The Night Circus" fick mig att vilja vara med i en cirkus och förflytta cirkusen med hjälp av magi. 

Bok som gav dig leende och var roligast att läsa?
Hela The Mortal Instrument-serien har sekvenser som är extremt roliga och de sarkastiska kommentarerna som karaktärerna häver ur sig gör att jag skrattade många gånger när jag läste serien. 

Bok som fick dig att gråta/nästan gråta?
"Wintergirls" av Laurie Halse Anderson. Den handlar om två flickor som tillsammans utvecklar anorexia och boken följer dessa två flickor på deras resa. En väldigt känslosam bok som verkligen gjorde att alla känslorna var närvarande under bokläsandet. 

Bok som gjorde dig mest arg?
Flera av de böcker som jag läste under 2014 gjorde mig arg, hehe. "Hatet" för att feminism inte tas på allvar, "Wintergirls" för de extrema kraven unga tjejer har på sina kroppar, "Animal Farm" för att den visar på att vissa ses som bättre än andra. 

Allmänt | |
Upp